fredag 30 augusti 2013

La en slant och han började röra på sig.

I tisdags, var vi ute en tur med Emma,
långt hemifrån. Vi åkte till Ale stenar.
Det var ett bra tag sedan man var här nu.

Fiskrökeri och restaurang, syns i bilden.

Emma brydde sig inte om något
rökeri eller utsikt. Det viktiga är
ju självklart ett bra spår av
en kanin eller annat djur.

Solen sken och folk var ute och
hade skönt.


Ale stenar. Det finns många teorier om vad
det skall föreställa.

Mmm, gött. Sol, gräs och dofter....
....rulla rulla rulla!!!

Vy från branten.


En bit bort gick dessa får. Det finns hagar
lite överallt här vid stenarna.

Vi gick ner i byn Ale/Kåseberga. 
Mysiga små hus lite varstans.



Så stötte vi på lite hantverk. En man som
sitter och gör lite av varje med ortens
typiska målning på.

Lukarpallarna var kul.

Jag vann på en lott i hamnen, där en dam
sålde föreningslotter. Det blev rökt
strömming alltså Böckling.

Färden, med bilen, fortsatte sedan
till Simrishamn. Ett kort besök med
kisserunda för Emma.


Härligt väder och välmående var man.
Ja, jag la ut en bild på trots jag fått
höra jag inte skall...haha.

Senare på kvällen blev jag väldigt sugen
på att plocka Havtorn. Här vid brofästet
växer riktigt mycket av dom.

De va svåra att plocka. Sprack så fort man
tog i dom och mycket knepiga att få av
från stjälken. Så är det någon som har tips
på hur man lättast plockar dom så säg.

I går, torsdag, åkte vi till Väla centrum,
lite utanför Helsingborg.

Om man har tillgång till Emporia,
blir man lite kräsen med
köpcentrum. Men Väla gjorde
mig imponerad.

Här fanns allt möjligt i butikerna och
alla sorters butiker, även sådan som
INTE finns på Emporia....så det var
rätt kul.


Kolla dessa kakfat. Stora och höga.
Jämför med fåtöljen bakom.

Väla har rätt fräck design också.
Som denna ljuskupol. Det var
riktigt stora ytor här.

Ibland blir man som barn
på nytt. Blev sugen på en
Slush och man fick blanda
smakerna själv.
Klart jag ville ha
en och A skämdes lite..
..haha.

En butik jag aldrig sett förut.
Kul skylt och text.

I en del av Väla hade alla butiker
olika husfasader. Som en liten stad
blev det typ.

Ännu en butik som jag aldrig
sett förr.

Vi for till Helsingborgs centrum efteråt.
Gick lite i stan där.


Mysig gågata har dom.

Gamla mysiga hus.


Jag gillar "levande" statyer.
Denna blåa kille stod blick stilla
tills jag la en slant i bössan.

Då började han röra på sig
och sjunga, men ingen röst
utan bara mimade.

Hade han varit grön hade han
verkligen sett ut som en staty.

På kvällen så var det dags att rotfylla
min tand en sista gång. Lugnande medicin
och en stund i väntrummet innan
rotfyllningen.

En massa tidningar fanns och läsa
men jag var för groggy för det. Nu har
jag två hättor i silver i munnen och väntar
på att få gjort två kronor. Ett tomt konto
och en nöjd kund är jag, då jag äntligen
kan börja tugga som vanligt igen.


4 kommentarer:

  1. Ale Stenar har vi aldrig varit vid men Väla köpcenter gillar vi:) Brukar åka dit de gånger vi är i Helsingborg. Fy katten, tandläkare är jag "skräckslagen" för ryyyyyser när jag tänker på att jag ska dit om några veckor eller det är tandhygienisten men ändå:( Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alen Trädgård

      Det är faktiskt rätt skönt ta lugnande vid tandläkarbesöken, man blir mer avslagen och tålig på något vis. Jag tar lugnande också för mitt hjärtas skull, då jag har hjärtsvikt.

      Rekommenderar Ale stenar resa.....det är så fint i de trakterna. En mäktig stenuppsättning.....verkligen.

      Ha det gott själv.....

      Radera
  2. Första gången jag såg en sån där staty var utanför filmfestivalhuset i Cannes för ca 20 år sen. En man med en filmkamera som han vevade igång när nån la pengar. Allt helt i guldfärg. Vi var så imponerande. Sen dess har jag sett massor mer eller mindre bra. La Rambla i Barcelona är fylld av dem.
    Väla Centrum - Det var längesen det. Har nästan glömt av det.
    Ale stenar verkar mysigt. Där har jag aldrig varit.
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myran

      Den där killen i guld med filmkameran, såg jag i Rom för en del år sedan. Den var riktigt bra gjord. Men mest otroligt var en tjej som hade kläder som "Tingeling" i Peter Pan och stod på en stor utslagen blomma.....men det mest otroliga var att när man la ett mynt i hennes bössa så satte hon sig ner på knä, sträckte ut armen och öppnade handen....då flög det småfjärilar iväg. Vet i gudarna hur hon gjorde det där.

      Radera