tisdag 6 maj 2014

Vita bussar, UFO och skräp....

Jobb jobb jobb, det har varit rejält
mycket nu. Här sitter jag och min
brukare utanför
Malmö Tekniska & Sjöfartsmuseum.
Samtidigt har jag en kille som går
bredvid och håller på läras upp,
med mig.

En modell på ett fartyg, som i dag trafikerar
havet här vid Malmö, finns inne på muséet.

Förarhytten i en buss.
Detta är en av "vita bussarna" som var med i
aktion med att rädda Skandinavier som
satt i koncentrationsläger under
2:a världskriget. Ledd av Folke Benadotte.

Såhär såg bussen ut baktill.

Vi gästade Hyllie stationstorg också.
Det var längesedan jag var här nu och oj
vad det vuxit upp med grönska.
Lägenheter bredvid Emporia är klara
och mer byggs.
Nu börjar det likna en stadsdel.

Gillar de blåvita husen till höger.....det
sista av dom byggs just nu och blir ännu
en skyskrapa i Malmö.

I bakgrunden byggs hotellet m.m. som blir
högt. Till höger stationsbyggnaden,
som påminner om UFO, liksom
vattentornet som ligger en bit ifrån.

Vi satt och njöt solen.

Vi var också vid Kalkbrottet.
Här hittade vi denna skylt,
mitt i det vildvuxna.

Vi genade Hammarspark, vid Sibbarp.

I går var min brukares dagliga verksamhet,
stationerad på Malmö handikappsbad
nere på Ribersborgsstranden.
De har aktiviteter här. Hela stranden var
nerskräpad och man höll på plocka ner
ramper, ställningar m.m. efter en
veckas idrottsaktiviteter.

Det är mycket yta att städa på.

Men kommunen fixade undan skräpet
effektivt och snabbt. Vi tillbringade hela
dagen här nere och då vi gick hem var det
inte så mycket skräp kvar.

Vattendepåns skräp...haha.

Det tog 5 timmar för två killar att
plocka ner dessa tälten.

Provade ta ett foto med min kamera
i retroinställning.

6 kommentarer:

  1. Tycker att det är fantastiskt att Malmö bygger så enormt mycket nya hus/lägenheter/stadsdelar :) Det behövs ju alltid lägenheter, det skulle behövas att byggas här också men de som verkligen behöver lägenheter (ungdomarna) har oftast inte råd med dem i alla fall :( Du får se mycket intressanta grejer tillsammans med dina brukare:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alen Trädgård

      Ja visst är det imponerande att man bygger så mycket här men jag vill ju också att det äldre ska bevaras och rustas upp. Man måste ha alla delarna i en stad. Lägenheter behövs ju alltid men dyra är dom och alla unga har ju inte råd.

      Radera
  2. Jag håller med ovanstående, det byggs som bara den i din stad.
    Är Emma OK? Man blir så orolig när ens husdjur inte är som dom ska. Hon är också så väldigt gulllig.
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snäckskalsdalen


      Det är så spännande att få en delvis ny stad och många nya stadsdelar. Vi har fått drygt 4-5 nya stadsdelar och fler blir det. Nytt badhus och konserthus också........Emma mår bättre p.g.a hög dos smärtstillande. Vi får se hur länge det håller, hon får ju inte lida och vi får inte vara egoistiska.

      Radera
  3. Modellen på fartyget ser imponerande ut med så många våningar bilar och stora lastbilar! "Vita bussarna" är så intressanta med högerstyrning och dörrarna baktill!

    SvaraRadera
    Svar
    1. rose

      Ja skeppet trafikerar ibland vårat sund här ute och levererar Toyotabilar till deras depå här i hamnen.

      Radera