lördag 10 maj 2014

Blå caféet och flytved.

Häromdagen tog jag en promenad
till kontoret, där jag är anställd,
för att närvara på ett möte.

Väntrummet på kontoret.
För mycket vitt för min smak.

Ledig lördag i dag. Så jag, Annika och
Emma åkte först bort till Bulltoftafältet
och gick. Emma blev så glad.

Det gamla flygfältet är i dag park
och rekreationsområde.

Här ligger också två fina bangolfbanor.
En betongbana och en filtbana.

Såg ut som om det var tävlingar i dag.

Emma fick bestämma vägen,
och lite konstig väg blev det
förstås ibland.

Stora dammen, i parken, var full av fågelliv.

Gässen hade fått ungar.

Sen överraskade jag Annika med en god
fika på Blå caféet vid Lomma.

En rätt ok miljö. När jag körde scootern,
stannade jag här och tog en kaffe.
Fiket ligger på en sluttning mot havet,
så utsikten är fin.

En träsnidare, i trakten, samlar flyt ved
som han sedan torkar och fixar till och gör
saker av som sen går att köpa.

Små myggholkar till exempel. 

Efter fikat gick vi ner med Emma nedanför
backen. Vi kom ner till stranden.

Här va så himla fint och friskt. 

En lång rad av kohagar kan man se då
man kör från Lomma mot Malmö.
Här är en av de många hagarna. 

Långt där ute stod en man och fiskade. 

En del kossor var lite nyfikna på oss,
men de flesta betade på som vanligt.

Dom är så fina djuren när dom går
där i naturen.

Emma ser kossorna men
ser också en Rottweiler
som är på väg mot oss.
Hon har träffat den förut,
för många år sedan
på stranden hemma,
men i dag gick det
inte alls och det blev
bråk. Mest för att Emma
fick ont i sina leder och
gick på tre ben
därifrån. Hon blev
bättre mot kvällen.

Mannen med Rottweilern gav oss
rådet köpa bra medel mot lederna,
förutom medicinen hon äter.
Så det blev ett besök på
Lomma Zoo. Vi kollade
runt bland alla djur de sålde.

Sen körde vi till Hjärup (Jakriborg) och
här byggde man en stad i medeltidsstil
för många år sedan. Man får inte
köra bil här och staden har en
stadsmur. Allt nybyggt i gammal stil.

Husen ligger så mysigt. Ingen gata
är rak och här finns små gränder
som är mycket smala. 

Fräckt med denna idé man fick att bygga såhär.

Stora torget i Jakriborg.

Utanför stadsmuren stannar tåget
men här var också kaninhoppning för barn.

Vilken härlig gammal pärla.
Jag hade exakt en likadan och samma
årsmodell men röd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar