söndag 23 november 2014

Korvstoppning, scary miljö och kinamat.

För att lätta på tankarna och oron över
att Emma är inlagd på djursjukhuset,
tog Annika och jag en promenad.
Detta är Regementsgatan mot Kronprinsen.

Vänder mig helt om och nu kollar vi mot
Erikslust och Limhamn.

Här ligger också en fin lampbutik, som vi
brukar titta in i. En massa julljustakar
hade de skyltat med.

Det fick bli kinamat på
Lung Foon.

Annika & jag väljer i menyn.

Så kom maten.....gott.

På vägen hem tog jag denna
bilden. När jag träffade
Annika bodde jag bara
något hus från denna
port och i dag bor vi bara ett
kvarter ifrån. Lite scary att
vara här då vi vet att
Peter Mangs bodde här
när han orsakade alla
skjutningarna i Malmö.

I dag, söndag, samlades brorsans familj,
kusinens familj och jag hos mina föräldrar.
För att göra bland annat julkorv och andra
småkorvar. 

Det fixas och donas med fjellsterna
innan korvstoppningen.

Nu skall dom bara träs på
på kvarnen.

Lite klurigt men det går.

Mamma dokumenterar allt.

Alla är samlade och barnen tittar
spännande på.

De första julkorvarna börjar ta form.

Fler och fler blir det.

Barnen a inte med hela tiden
utan de gjorde andra kul saker
istället, som pianospelning
fyrhändigt.

Så blev det såklart fika. Den satt gott.

Mys i storarummet.

Här är en del av
slutresultatet.

Detta är också en del av slutresultatet.


6 kommentarer:

  1. Kul med sådana traditioner förr, när våra barn var små hade jag o svärmor en sådan dag när vi gjorde korv, leverpastej, chili con carne, köttbullar etc etc. Det var efter årets julslakt så allt togs till vara:) Det var kul men jobbigt, nu har hon drabbats av Alzheimer och sitter på "hemmet" i sin egen lilla värld :( Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alen Trädgård

      Ja jag är uppvuxen med att följa traditionerna. Allra helst julen, då min mamma älskar den och lärt mig älska den. Vi har alltid, även efter jag och brorsan flyttat hemifrån, samlats och gjort knäck, marzipan, lussekatter, pepparkakor, julpynt m.m. Det är ju så himla mysigt. Det tar inte så lång tid som många tro och är inte så svårt...........när det är klart är man så himla nöjd. Tråkigt det där med din mamma, men man får hoppas den världen hon är i nu är öm om henne.

      Radera
  2. Oh, jag får hjärtsnörp när jag hör om Emma. Hur har det gått? Jag håller andan och tummarna för att dom får ordning på henne.....jag vet hur det är när vovvarna blir sjuka. Eller katterna.
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snäckskalsdalen

      I dag skulle vi egentligen hämtat Emma men fick besked att hjärtat var skört och ett under att hon klarat så stor operation. Läkaren gav henne 3-5 månader, men Emma har knäckt odds förut så vi hoppas på längre. Hon får hjärtmediciner......

      Radera
  3. Läser din kommentar om Emma...åååhhh lilla hjärtat, man blir ju alldeles tårögd...våra husdjur är ju en stor och viktig del i familjen så det är hemskt när de inte mår bra. *tröstekram* till er!/carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Caelum Corner

      Tack.....ja jo det är inte så bra med henne. I nästa inlägg berättar jag mer och visar lite bilder på henne.

      Radera