lördag 28 juni 2014

En avresa med X2000

Följer med Annika till stationen.
Hon skall till Örebro och träffa vänner.

Ser nu att även på baksidan av stationen
så byggs det kontor och lägenheter..
..helt otroligt...i varje hörn händer något.
Spännande!!!

Står vid X2000 och är redo vinka av Annika.

Försökte ta en bild på henne genom de
smutsiga fönsterna.

Senare på dagen tog jag en scootertur
och fotade lite. Här är vi i en av hamnarna
och NordMills fabrik. Bredvid har man byggt
modernt. Faktiskt passa det in fint
trots fabriken.

Kockums kontorsbyggnad i mitten, vitt och
blått. De röda gamla Kockumsfabrikerna
rivs nu. En del verksamhet skall tydligen
flyttas till Karlskrona.

Vänder jag mig helt om ser vi nya
högskolan till vänster och längst till höger
det enorma bygget som är nya konserthuset.

Vänder mig ett halvvarv så har vi en
fungerande fabrik som gör vindkraftverk.

Utsikt mot en av Malmös nya småbåtshamnar
och havsmiljöer. Men en gång i tiden var
detta Kockums torrdocka. Jag jobbade själv
på Kockums de sista åren, då de gjorde de
två lyxkryssarna som i dag ligger i Miami/USA.

Det fylls på med ännu mer byggnader här.
Ännu står ödetomter tomma i Västra hamnen
i väntan på att fyllas.
 

Från motsatta hållet.

Nu är jag på andra sidan av husen vid dockan.
Här är vi vid inloppet till Malmös hamn,
här det en gång stannade flygbåtar och
svävare, som gick till Danmark.

I området finns en massa stilar
på husen, som detta valv.

Vänder helt om, så ligger en av två fyrar här.

Hamnen med nya klaffbron.

Tysklandsbåten. I dag flyttad dit den ligger men
avgick längre in i hamnen förr.

En liten motorbåt kom körande i full fart.

Mitt över, på hamnens andra sida, finns
ännu i dag en massa industrier.

I går gick Emma och jag hem till mina
föräldrar och bara njöt i solen.
Emma hade fått ett helt nytt oxben.

Emma njuter.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar